[dropcap letter=“Ј“][/dropcap]едан од центара из којег је у 13. и 14. веку потекао нови талас духовног и културног препорода била је Света Гора, где се у то време појавио снажан синаитско-светогорски покрет, који је изазвао духовни полет. Покрет је тако назван по имену његовог оснивача, преподобног Григорија Синаита, као и по месту на коме је настао. Окретањем ка изворима православне духовности и обнављањем древних монашких тековина, овај покрет је проузроковао појаву религиозно-културне струје, у историји познате као исихазам. Исихастички покрет, који се раширио по балканским и јужнословенским земљама, извршио је велики утицај како на морал, тако и на друге области живота и делатности људског друштва.
Свети Григорије Синаит, који је, захваљујући свом подвижништву, постао родоначелник тог духовног наслеђа, означио је почетак читаве генеалогије исихаста, и његови духовни потомци се, ван сваке сумње, могу наћи и данас. Родословно дрво синаитских светитеља је необично велико и разгранато. Ту се најпре помињу непосредни ученици преподобног Григорија , о којима говори и патријарх Калист у житију овога светитеља, затим његови следбеници, о којима сазнајемо из неких житија тога времена и историјских докумената, а остале појединости налазимо у побожном народном и монашком предању, које чува живу успомену на монахе синаите. Делатност преподобног Григорија Синаита и његових духовних следбеника не само да је обновила древне монашке тековине унутрашњег делања, она је постала и корен огромног родословног дрвета манастира који су настајали у 14. и 15.веку и који су живели у духу свога оца и оснивача.
Манастири преподобног Григорија Синаита и његових ученика били су средишта из којих се ширио исихазам, а истовремено су постали и жаришта просвећености и књижевности. У њима су се преписивала и преводила дела светих отаца, као и остала црквена литература. Исихастички манастири су деловали као обједињени културни и духовни центри. Главна снага која је повезивала ове обитељи било је управо њихово учење, свецело усмерено ка општеправославним циљевима и сједињењу свих православних хришћана. Међу најзначајнијим центрима те врсте, који су допринели духовној и културној сарадњи Словена и Грка у 14. и 15. веку, били су Света Гора и Константинопољ (118, стр. 15). Ти контакти Византинаца и Словена постали су основа сарадње у области културе, уметности, итд. Истраживачи истичу улогу преподобног Григорија и његових ученика у том процесу (54, стр. 127). Центри комуникације и сарадње између Византинаца и Словена постојали су у словенским, а пре свега, у јужнословенским земљама. Као по правилу, то су биле обитељи монаха-исихаста словенског и византијског порекла. Академик Д. Лихачев наводи: У 14. веку треба нарочито истаћи бугарске манастире, а посебно Пароријски манастир из којег се учење исихаста континуирано ширило по Бугарској и Србији (69, стр. 15).
У другој половини 14. века, након кончине преподобног Григорија Синаита, монаси исихасти су били принуђени да напусте Пароријску пустињу испред хорди турског освајача. Напуштајући манастирске зидине, они су са собом понели и дух и учење њеног оснивача, великог Синаита. Отшелници су оснивали или обнављали манастире на другим ненасељеним местима, и тамо су проповедали свештено тиховање, и томе су подучавали своје ученике.
Део ученика је остао у Килитаревском манастиру са светим Теодосијем Трновским, а остали су се преселили уз Дунав, у Червено, у горе Мадара. Тамо је било изграђено мноштво келија и неколико цркава. У то време, како запажају истраживачи, нарочит процват доживљава Бугарска Тиваида, размештена уз токове река Русенке и Црног Лома, по падинама Шуменске и Провадијске висоравни, на стенама Мадара и покрај Варне (39, стр. 381).
Значај јужнословенских исихастичких манастира у ово време знатно расте. Неке од тих обитељи су у својој просветитељској делатности (71, стр. 80) прерасле у велике центре духовности, и започеле су препород православља и духовног живота, како у појединим земљама, тако и у читавим регионима. М. Н. Тихомиров примећује да се српско и бугарско образовање снажно развило у 14. и 15. веку, без обзира на, или боље рећи, упркос тешком политичком положају тих земаља, које су се супротстављале турској агресији (117, стр. 44). Испоставило се да је ово било могуће само захваљујући духовном препороду читавог Православног Истока, чији је основни подстицај био исихастички покрет.
Рецензије
Још увијек нема рецензија